TO POT MALO DRUGAČE
Poročilo o delovanju študentske
skupine ASS
V Sloveniji deluje relativno veliko število etnoloških
in/ali kulturnoantropoloških društev, (pol)profesionalnih in amaterskih
folklornih društev (slednjih pravzaprav kar mrgoli), ki bolj ali manj uspešno
izpolnjujejo svoje naloge, se približujejo zadanim ciljem in z novačenjem novih
rekrutov skrbijo za svojo reprodukcijo. Ob njihovih razhajanjih in zbliževanjih
bi nemara lahko trdili, da med njimi obstaja določeno rivalstvo, določena
konkurenca. Če je verjeti v zadnjem času vse preveč razširjeni floskuli, da
konkurenca zagotavlja višanje kakovosti, sili tekmece v širjenje svoje ponudbe
ter s tem odločilno prispeva k inovativnosti in raznovrstnosti, bi morala biti
etnološko-antropološka scena pri nas nekoliko bolj pisana, kot je bila v
preteklih letih. Ali med društvi, ki se tako ali drugače ukvarjajo s preučevanjem
davnih in sodobnih ljudi ter njihovih načinov življenja, če se izrazimo z
besedami Marvina Harrisa, vlada živahno sodelovanje ali nagajanje, miren
soobstoj ali ignoranca, je seveda stvar debate, a dejstvo, da obstaja več med
seboj različnih društev, ostaja. Menimo, da je slovenska etnološko-antropološka
scena v zadnjem letu postala bolj radoživa, da kaže več strasti in da je
postala bolj odprta, a da kljub temu nekatere težave ostajajo.
Tudi najmlajše in verjetno najbolj odprto etnološko in
antropološko društvo pri nas kljub vloženemu trudu za svobodnejši način
delovanja pestijo nekatere težave, ki po našem mnenju izvirajo iz same oblike
organiziranja njegovega notranjega in zunanjega delovanja.
Navkljub vsem hvalevrednim dosedanjim dosežkom, aktualnim in prihodnjim
možnostim poglabljanja praktičnega, raziskovalnega, empiričnega in teoretskega
znanja, ki jih zagotavljajo vsa glavna društva pri nas, smo se nekateri
počutili utesnjene v društvenih strukturah, kjer vladajo uveljavljeni in izkušen(ejš)i,
večinoma starejši kolegi in kolegice. Občutek nemoči in brezglasnosti pa nas ni
odvrnil od (poskusa) aktivnega soustvarjanja pokrajine naših ved. Nasprotno,
spodbudil nas je, da smo začeli iskati svojo pot, na kateri nam ni treba
paziti, kaj počnejo drugi in kako. Spodbudil nas je k oblikovanju študentske
skupine, neodvisne od vseh institucij, osamosvojene spon, ki jih samoniklo
prinaša ustaljen študijski proces. Spodbudil nas je, da se povežemo kot
kolektiv in oblikujemo Anthropology Students' Sessions (ASS). Na poti, ki to
(še) ni, ki je vselej tik pred tem, da nastane, poti, ki je v nenehnem
nastajanju iz tavanja po neraziskani pokrajini, združene posameznice in
posamezniki v enakovrednem in enakopravnem sodelovanju s konsenzualno
sprejetimi odločitvami širimo svoja obzorja, delimo poglede in aktiv(istič)no
sodelujemo z marginaliziranimi in diskriminiranimi družbenimi skupinami. V
dolgotrajnem ali občasnem sodelovanju študentk in študentov z vseh stopenj
študija, študentk in študentov iz tujine, tvorimo kolikor je le mogoče
inkluzivno skupino brez formalnih funkcij, brez vodstva, brez članstev in brez
članarine, ki bazira na samoiniciativnem delovanju in medsebojni podpori.
Vsako tavanje se začne s prvim korakom – ali še pred
njim. Po kratkih urah neskončnih debat ob kavi ali pivu v barih na Zavetiški
ulici in njeni bližnji okolici, smo vedno znova ugotavljali, da bi bilo vredno
in koristno v pogovore vključiti čim širši krog ljudi, zainteresiranih za
etnologijo in antropologijo, pa tudi družboslovje in humanistiko na sploh.
Kljub ponesrečenemu prvemu koordinacijskemu sestanku smo prvo srečanje
izpeljali 26. oktobra 2010. Takrat je kolega predstavil zahodno ezoterično
tradicijo kot potencialno področje antropološkega raziskovanja. V tistem
obdobju so srečanja ASS potekala v prostorih Oddelka za etnologijo in kulturno
antropologijo, ki nas je širokogrudno gostil vse do začetka leta 2012, ko smo
iz želje po večji avtonomiji in javni dostopnosti srečanja začeli prirejati v
Infoshopu, ki deluje znotraj AKC Metelkova..Za nesebično infrastrukturno in
konceptualno podporo pri delovanu ASS-a smo ekipi Infoshopa izjemno hvaležni.
Tam sodelujemo tudi v drugih projektih[1]
ter tako poskušamo alternativnim socialnim prostorom in kulturnim praksam
dodati še eno, etnološko oz. antropološko dimenzijo. Ker se je v preteklih dveh
letih zvrstilo prek 40 srečanj v obliki predavanj, potopisov, bralnih krožkov,
filmskih večerov, različnih delavnic in okroglih miz, ne moremo vseh opisati
tako, kot bi si zaslužila. Izpostavljamo le pet najbolj odmevnih, najbolj
produktivnih in nemara tudi najbolj obiskanih.
Eno najbolj razburljivih srečanj je bilo že kmalu po
začetku naših tedenskih sestajanj. 16. novembra 2010 smo pripravili projekcijo
filma o nogometnih navijačih, kolegica pa je predstavila izsledke svoje
raziskave, ki jo je izvedla med pripadniki navijaške skupine Viole iz Maribora.
Tisti večer nam je ostal v spominu zaradi gostov, ki jih nismo pričakovali in
ki se navadno ne udeležujejo tovrstnih dogodkov. Med predvajanjem filma je v
predavalnico vstopilo več pripadnikov skupine Green Dragons. Po začetnem
presenečenju, pomešanim z nelagodjem, končani projekciji filma in kolegičini
predstavitvi se je razvila živahna debata, v kateri smo skupaj z navijači
razmišljali o navadah in razmerjih, ki vladajo v posameznih navijaških skupinah
ter med njimi. V tistem trenutku smo spontano presegli delitev raziskovalec –
raziskovani in poskušali tako oblikovati nove misli, nove načine razmišljanja.
Novembra 2011 smo trije »assovci« ob manjši pomoči
Študentske organizacije Univerze v Ljubljani pripravili cikel predavanj o
antropologiji. Na prvem od treh javnih predavanj, ki jim je vsakič sledila tudi
daljša diskusija, smo povzeli zgodovinski razvoj naše vede od njenih začetkov
pa vse do njenih sodobnih trendov. Na drugem smo se osredotočili na sorodstvene
sisteme, saj so bili ti dolgo eno najpomembnejših raziskovalnih področij (če že
ne prav najpomembnejši), o katerem imamo etnologi/antropologi in
etnologinje/antropologinje tudi danes marsikaj povedati. Na zadnjem predavanju
pa smo se osredotočili na tisti nevarni in trdovratni simbolno-kulturni
konstrukt, ki se zaradi svoje navezave na fenotipske značilnosti ljudi
marsikomu kaže kot naravna danost. Osredotočili smo se na idejo rase, njenega spremljevalca
– rasizem – in izključevalne prakse, ki iščejo svojo utemeljitev v drugih
dejavnikih. Največ pozornosti smo namenili ekstremnemu primeru izključevanja v
Sloveniji, izbrisu 25.671 ljudi iz registra stalnih prebivalcev RS, ki je kruto
zaznamoval njihova življenja in življenja njihovih najbližjih na vseh ravneh
zasebnega in družbenega življenja.
Prvo srečanje v našem novem domovanju, 23. februarja
2012, smo namenili obravnavi subkultur, še posebej določene subkulture. Obe
predstavitvi sta se nanašali na t. i. čefurje. Avtorja prve sta poskušala
prikazati emsko perspektivo. Na podlagi etnografske raziskave sta poskušala
pokazati, kako sebe in svoj način oblačenja koncipirajo čefurji. Avtorja druge
predstavitve pa sta se osredotočila na zrcalno perspektivo. V svoji etnografski
raziskavi sta se ukvarjala z diskurzom o zunanji podobi čefurjev in pomenih, ki
jih obravnavani diskurz ustvarja za študente in študentke, ki se ne
identificirajo kot čefurji. Kritično pa sta izpostavila tudi izključevalne
prakse, ki se kot posledice diskriminacije na ravni diskurza odražajo tudi v
družbenem življenju ljudi, ki so označeni kot čefurji. Ti dve predstaviti sta
plod raziskovalnih nalog, ki sta nastali med študijem in ki bi sicer – tako kot
na žalost večina nalog – obležali na dnu predala. Nedvomno je k preoblikovanju
ene od teh nalog v objavljeno besedilo prispevala tudi podpora, ki sta je bila
avtorja deležna na takratnem ASS-u.
Na srečanju ASS, ki smo ga organizirali 8. marca 2012, da
bi kritično pretresli vsebino družinskega zakonika in v javno debato prispevali
svoja mnenja, smo se odločili za aktivno sodelovanje v predreferendumskem
dogajanju. Posneli smo film Misliti družine,[2]
ki si ga je do dne, ko pišem ta prispevek, ogledalo skoraj pet tisoč gledalcev
in gledalk. V njem smo se skušali izogniti enoznačnemu pogledu na problematiko
družinskega zakonika. Skozi mnenja kulturnih antropologov smo poskusili
osvetliti tako prednosti kot pomanjkljivosti na pomladanskem referendumu
zavrnjenega zakonika. V ospredje pa smo poskusili potisniti tudi širše družbeno
ozadje problematike, ki prepogosto ostaja spregledano.
Na enem zadnjih »assovanj« pred pisanjem tega besedila,
17. oktobra 2012, smo – kot že nekajkrat poprej – zavili v nekoliko bolj
eksplicitno anarhistične vode. Razpravljali smo o pomenih nekaterih konceptov,
ki lahko spadajo (ali pa tudi ne) na anarhistični rajon. Debato je zaznamovala
predstavitev nekaterih usmeritev znotraj anarhizma. Za tiste bolj pravoverne
etnologe/-inje in antropologe/-inje je bil gotovo najbolj zanimiv del diskusije
opis poskusa etnografske raziskave mednarodnega anarhističnega srečanja v Saint
Imierju v Švici, ki bi se zaradi izjemne kompleksnosti izkazal za velik zalogaj
tudi za izkušenejše terenske raziskovalce in raziskovalke – tudi ob pomoči
kakšnega serendipitija ali treh.
V letih dosedanjega delovanja smo posameznice in
posamezniki, ki smo vsak na svoj način prispevali k vsebini naših srečanj in
njihovi izvedbi, prihajali in odhajali, se pridružili zgolj za kratek čas, za
daljše obdobje ali v njem sodelujemo od samega začetka, izoblikovali fluidno in
odprto, a stabilno skupino. Oblikovali smo skupino, ki ne počiva na dosedanjem
delu, ampak skupino, ki ves čas išče nove možnosti, nove načine sodelovanja
navznoter in navzven, skupino, ki vedno in povsod išče nove poti. Od klasičnih
predavanj in diskusij se gibljemo h gibalnim delavnicam in družabnim večerom.
Nedavno smo oblikovali cikel filmskih večerov, na katerih ne gledamo
etnografskih filmov, kot bi bilo morda pričakovati, ampak izbrane filme
popularne, predvsem znanstvenofantastične produkcije, ki se ob hermenevtični
interpretaciji hitro pokažejo kot zanimiva začetna točka za razumevanje
sodobnega sveta. Ob rednih tedenskih srečanjih bomo v prihajajočih mesecih
pripravili dva celodnevna dogodka, nekakšna miniaturna simpozija – z mednarodno
udeležbo, izbranima aktualnima temama, a za akademsko sceno nestandardnim do it yourself načinom organizacije in
izvedbe.
Zavedamo se, da naše delovanje ne prispeva veliko k
najnovejšim etnološkim in antropološkim dognanjem, a njegov prispevek se skriva
nekje drugje. Moč našega delovanja, ki izvira iz samega načina delovanja, je
skrita v občutku egalitarnosti posameznic in posameznikov, ki dogodke samo
obiskujejo kot poslušalci in opazovalci ali pa jih aktivno soustvarjajo. Načeli
egalitarnosti in konsenzualnosti, ki nikakor nista samoumevni in katerih
izvajanje v praksi zahteva precej dela, po naše pomembno prispevata k
svobodnejšemu delovanju, odkritejšemu in lažjemu izražanju mnenj in predlogov.
Našteto pa je prav gotovo temelj, ki omogoča potencial za oblikovanje
kakovostnih izdelkov, svežih zamisli in miselnih prebojev. Ti so pa tisti, ki
vse nas preganjajo in poganjajo.
[1]
Sodelovali smo denimo pri organizaciji enajste izvedbe Antifa Festa, ki je bil
26. 4. 2012 v Infoshopu in klubu Gromka na Metelkovi (glej: http://program-infoshop.blogspot.com/2012/04/program-260412.html)
in antropološke poletne šole Roaming Anthropology 6, ki je bila med 8. in 14.
7. 2012 v prostorih Infoshopa (glej predhodno poročilo v pričujoči
publikaciji).
[2]
Film Misliti družine si je moč
ogledati na http://www.youtube.com/watch?v=rqHRmw_5fxA
___________________________________________________________________
Bajič, Blaž
2012 'To pot malo drugače: Poročilo o delovanju študentske skupine ASS.' Glasnik Slovenskega etnološkega društva 52(1-4): 91-93.
___________________________________________________________________
Bajič, Blaž
2012 'To pot malo drugače: Poročilo o delovanju študentske skupine ASS.' Glasnik Slovenskega etnološkega društva 52(1-4): 91-93.
Ni komentarjev:
Objavite komentar